Vägnätsredigering i tre dimensioner

Redigering av ett vägnäts geometri och topologi sker i dag vanligen antingen i enklare webbapplikationer eller i kompetenta CAD-program. Medan de förstnämnda har fördelen att vara intuitiva, lättanvända och enkla att distribuera har de senare fördelen att vara mer rika på funktionalitet, framförallt för bearbetning av geometrier samt att klara redigering i tre dimensioner. Just redigering av vägnätet i tre dimensioner är något som fler önskar kunna göra utan att behöva ta steget över till ett CAD-program och därigenom förlora de fördelar som en enklare webbapplikation ger.

Uppgiften handlar om att utreda hur redigering i tre dimensioner skulle kunna ske i en enklare webbapplikation. Det finns flera perspektiv och vinklar på problemet och ett examensarbete skulle kunna belysa ett eller flera av dem.

  • Det finns ett användbarhetsperspektiv som handlar om hur redigering av vägnät i tre dimensioner ska kunna ske på ett sätt som är lätt att lära sig, lätt att minnas och som minimerar risken för att fel uppstår.
  • Det finns dessutom ett tekniskt perspektiv där det vore intressant att utvärdera teknologier för tredimensionell geometriredigering på webben som till exempel OpenLayers 3.
  • Ytterligare perspektiv på problemet vore att hitta andra vägar för att arbeta med höjden i vägnätet som exempelvis med hjälp av en höjdmodell i form av ett laserskannat punktmoln eller att arbeta med hjälp av färdiga höjdsatta projekteringsunderlag.

Intressanta tekniker: OpenLayers, JavaScript, C#, punktmoln, PostgreSQL, PostGIS

  • Kave Silverklippa

    Utvecklingsansvarig

  • Kontakta oss